Werking
WAT ZIJN ONZE WAARDEN?
In het Centrum voor Ambulante Revalidatie streven we ernaar om een warme en ondersteunende omgeving te bieden waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt.
We geloven in de kracht van samenwerking tussen ouders, therapeuten en andere betrokkenen om een positieve impact te creëren op het leven van kinderen met gedragsstoornissen en/of neurobiologische ontwikkelingsstoornissen.
We kijken ernaar uit om met u samen te werken en uw kind te helpen groeien en bloeien.
"Alleen kunnen we zo weinig doen, samen kunnen we zo veel doen" - Helen Keller
WAT DOEN WE?
Elke ouder die een complex ontwikkelingsprobleem vermoedt bij zijn kind kan in het centrum terecht. Vaak gebeurt de doorverwijzing door de school, het Centrum voor Leerlingenbegeleiding, het Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen, een (huis)arts …
We bieden multidisciplinair onderzoek en therapie aan waarbij de samenstelling en het aanbod van het team afgestemd wordt op de hulpvragen van het kind, de ouders en de school. We werken hiervoor, onder supervisie van een kinderpsychiater/revalidatiearts, met een gemotiveerde en gespecialiseerde groep van:
Logopedisten: ze helpen met het versterken van de communicatieve vaardigheden, waaronder spraak, en gesproken en geschreven taal. Verder behandelen ze (voor)schoolse functionele vaardigheden.
Ergotherapeuten: ze richten zich op het vergroten van de zelfstandigheid en het verbeteren van de fijne motoriek, visueel- ruimtelijke vaardigheden en sensorische verwerking. Ze streven ernaar om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van essentiële vaardigheden voor dagelijkse activiteiten.
Kinesitherapeuten/psychomotorisch therapeuten: door middel van spel, sport en expressieve therapieën stimuleren ze de motorische vaardigheden, de sociale interactie en het zelfvertrouwen.
Psychologen/orthopedagogen: ze bieden individuele en groepstherapieën om kinderen te helpen bij het begrijpen en beheren van hun emoties, gedrag en sociale relaties. Ze werken samen met kinderen en hun families om effectieve coping-strategieën te ontwikkelen en positieve veranderingen te stimuleren.
Maatschappelijk werkers: ze beginnen met een intakegesprek met de ouders, waarbij ze de tijd nemen om naar hun verhaal te luisteren. Ze fungeren als een brug tussen het therapeutische team en de ouders, waardoor communicatie en begrip worden bevorderd aan beide kanten.
REVALIDATIEPROCES
AANMELDING/VERWIJZING:
De aanmelding gebeurt telefonisch, via mail of met het aanmeldingsformulier op de website. Als uit de hulpvraag blijkt dat het kind in aanmerking komt voor onderzoek, wordt het kind op een wachtlijst geplaatst. De maximumleeftijd voor aanmelding is 7,11 jaar tenzij er al een diagnose aanwezig is.
INTAKEGESPREK
Als het kind de wachttijd doorlopen heeft en aan de beurt is voor een eventuele start van onderzoek en behandeling, wordt er een intakegesprek ingepland bij de maatschappelijk werker. Men krijgt uitleg over de werking van het centrum en er wordt verder nagegaan wat de hulpvraag is.
MULTIDISCIPLINAIR ONDERZOEK EN ADVIESGESPREK
Het onderzoek richt zich op de verschillende ontwikkelingsdomeinen: cognitie, schoolse vaardigheden, motoriek, zelfredzaamheid, taal, sociale en communicatieve vaardigheden. De resultaten van het onderzoek worden in een adviesgesprek met de ouders besproken.
MULTIDISCIPLINAIRE BEHANDELING
Op basis van de onderzoeksresultaten en na overleg in team wordt er beslist of er een behandeling in het centrum wordt opgestart en of er een terugbetaling van de therapie door de zorgkas mogelijk is. Wanneer er beslist wordt om therapie te starten, komt het kind één, twee of driemaal per week naar het centrum gedurende minimaal 1u en maximaal 3u per dag. De therapieën vinden plaats in de voor- of de namiddag of na de schooluren, afhankelijk van de leeftijd en de problematiek van het kind. Voor leerplichtige leerlingen die revalidatie volgen binnen de schooluren gebeurt dit altijd in samenspraak met de school en binnen de wettelijke onderwijswetgeving.
Elk kind krijgt een dossierverantwoordelijke binnen het team toegewezen die ervoor zorgt dat er regelmatig overlegd wordt met de ouders en de school. Tweemaal per jaar krijgen de ouders tijdens een contactavond ook de gelegenheid om met de andere therapeuten van hun kind te praten. Elk kind heeft bovendien een heen- en weerschriftje dat zorgt voor een goede communicatie tussen het team en de ouders / school.
EINDE REVALIDATIE
Wanneer het kind niet in aanmerking komt voor behandeling in ons centrum, zoeken we samen met de ouders/doorverwijzers naar een andere geschikte begeleiding.
Bij het einde van de revalidatieperiode wordt er een eindverslag opgemaakt waarin het verloop van de behandeling geschetst wordt. Indien nodig worden er tips en advies meegegeven aan de ouders om het kind blijvend te ondersteunen / stimuleren.
Op advies van het team kan er doorverwezen worden naar een verder aangepast hulpverleningsaanbod (vb. monodisciplinaire therapie).